Een turbulente maar voortvarende start van financieel adviseur Nick Spaans
Nick is alweer ruim twee jaar bij ons in dienst. Zijn eerste werkdag was de dag nadat besloten werd dat de lockdown werd verlengd, maar ondanks dit turbulente begin is Nick een waardevolle aanvulling voor ons team.
Nick: “Mijn start was op zijn zachts gezegd vrij bijzonder. Ik zou op 1 april 2020 beginnen, maar dit was aan het begin van de Coronapandemie en een dag daarvoor was besloten dat alles nog een paar weken dicht bleef en iedereen thuis moest werken. De eerste maand kon ik hierdoor niet echt veel doen, maar na een maand liep het als een trein en na ruim twee jaar later heb ik het nog steeds hartstikke druk.”

Verder kijken dan het hier en nu
Nick is als financieel adviseur voornamelijk verantwoordelijk voor de hypotheken. Een hypotheek afsluiten is een ingrijpende beslissing. Je legt voor een hele lange periode een groot deel van je maandlasten vast, dus het is logisch dat je niet over één nacht ijs gaat. Nick weet als deskundige hypotheekadviseur welke hypotheek het beste bij jou past en kijkt net als zijn collega’s niet alleen naar het hier en nu. Jouw toekomstplannen zijn belangrijk bij het maken van keuzes, maar minstens zo belangrijk is het om rekening te houden met onverwachte omstandigheden.
“De wereld van hypotheken is voor de klant vaak volledig nieuw en is iets waar hij/zij niet heel vaak in het leven mee te maken krijgt. Bovendien is het een wereld waarin veel verandert. Dat houdt mij actief en scherp, maar voor de klant is het ingewikkelde materie. Ik vind het belangrijk de klant inzicht te geven in zijn mogelijkheden en verder te kijken dan alleen de hypotheek. Ik begin altijd met de vraag: Wat is je budget? Wat kan en wil je missen per maand? Mijn uitgangspunt is dus niet wat je kunt lenen, want dat bedrag houdt geen rekening met toekomstige veranderingen in je leefsituatie. Wat zijn bijvoorbeeld de financiële gevolgen als je morgen je baan kwijtraakt? En als één van de twee plotseling wegvalt? Wil je dan in deze woning blijven wonen? Dit zijn allemaal zaken waar ik rekening mee houd bij het afsluiten van een passende hypotheek, nu én in de toekomst.”
Denken in mogelijkheden
Het verstrekken van een hypotheek is terecht aan veel regels gebonden. Hierdoor lijkt het voor sommige klanten onmogelijk een hypotheek af te sluiten. Nick: “Eén van mijn klanten had een BKR-registratie. Hierdoor had ze al stress omdat ze zich schuldig voelde naar haar partner toe, maar dat ze hierdoor geen woning kon kopen, had enorme emotionele gevolgen. Ik ga altijd uit van wat er wél mogelijk is, dus ik ben gaan uitzoeken hoe die lening tot stand is gekomen.”

Door het verhaal erachter boven tafel te krijgen, kom je tot oplossingen waar ieder ander die niet doorvraagt niet mee komt. In dit geval bleek het wat hoger taxeren van de woning in combinatie met het verlengen van de looptijd van de lening, de oplossing. Hiermee konden we het krediet met de helft saneren en kon er wel een hypotheek afgesloten worden. Bijkomend voordeel was dat hierdoor hun maandlasten ook nog eens behoorlijk naar beneden gingen.”
Financiële problemen veel impact
Nick: “Vaak realiseren mensen zich pas achteraf hoeveel emotionele gevolgen de financiële problemen veroorzaakten en hoeveel impact dit op hun leven had. Het verlagen van hun maandlasten of het veiligstellen van hun financiële toekomst, levert mijn klanten zoveel meer op. Ze hebben veel minder stress en zorgen en dat stralen ze uit. Dat het met mijn klanten door mijn advies weer goed gaat en ik ze substantieel heb kunnen helpen, is de grootste beloning van mijn werk.”
Overstap naar Postma Financieel Advies
Nick: “Vanaf 2008 werkte ik als zelfstandig financieel adviseur, maar ik ben blij dat ik in 2020 de overstap naar Postma Financieel Advies heb gemaakt. We bemiddelen in hypotheken, verzekeringen en leningen. Ook voor het regelen van je pensioenvoorziening kun je bij ons terecht. Iedereen binnen ons team heeft zijn/haar eigen specialiteit, waardoor elke collega van toegevoegde waarde kan zijn bij de financiële vraagstukken van onze klanten. We bekijken elke situatie geheel vrijblijvend. Mochten er geen verbeterpunten zijn, dan laten we het uiteraard zo.”
“Bewustwording is de essentie van ons werk, dus we gaan in een interactief gesprek samen met de klant kijken wat de wensen en behoeften zijn op korte en lange termijn. Soms vertaalt zich dat in een directe verlaging van de maandlasten, maar het kan ook zijn dat het financieel gezien gunstiger is de maandelijkse lasten gelijk te houden en pas lager worden als het pensioen bijvoorbeeld niet toereikend blijkt om tegen die tijd dezelfde maandlasten te betalen. We kijken dus ook welke financiële situatie op langere termijn wenselijk is en op welke manier we daar nu al naartoe kunnen werken.”
Recente reacties